Sider

mandag den 24. juni 2013

Maxi-kjole af tilpasset mønster efter FFRP princippet












For et par uger siden skrev jeg, at jeg har kastet mig over at lære at tilpasse mønstre. Her er så min første kjole, der er tilpasset efter FFRP princippet. Jeg har købt og læst (skimmet) denne bog og den er intet mindre end genial. Bogen guider læseren gennem de forskellig trin med både tekst og billeder på en meget udførlig måde. Metoderne er lige til at gå til. Det kan dog godt være svært at tilpasse på en selv, men med et spejl og lidt hjælp fra manden gik det.

Det oprindelige mønster på maxi-kjolen stammer fra "stof og stil". Men som jeg havde læst i bogen, er alle mønstre designet til en BH størrelse B. Da jeg er noget langt herfra, var jeg godt klar over, at hvis jeg bare syede mønsteret, ville kjolen ikke passe over brystet. Så jeg fulgte tilpasningsguiden og fik lavet mønsteret, så det passer en størrelse Sanne (der jo ammer for tiden). Det tog meget lang tid, men er også blevet godt. Bogen skriver faktisk, at man skal bruge ca. 25% af den samlede sytid på at tilpasse mønsteret. Så får man tøj, der passer - og hvem vil ikke gerne det?

Bloggen "smutling" gives der en rigtig god introduktion til mønstertilpasningen efter FFRP princippet.  

Kjolen havde jeg på til 60 års fødselsdag og jeg var rigtig glad for den. Den sad rigtig godt og det kunne faktisk godt lade sig gøre at amme i den. I ryggen er der nemlig syet en bred smock. Jeg syede også en lille jakke dertil af samme stof som borden forneden på kjolen. Man ved jo aldrig med det danske sommervejr. Stoffet kjolen er syet af er en blanding af bomuld og silke og kjolen er foret med et lækkert satinfoer. 

En favorit kjole :-)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...