Sider

tirsdag den 13. august 2013

Halvcirkel (halvsol) nederdele







Et af sommerferiens lidt større syprojekter var at lave mønster til og sy halvcirkel nederdele med ribkant. Jeg fik syet en hel del nederdele, både til mine egne piger, men også til nogle af mine veninders piger. Nogle nåede jeg ikke at fotografere, inden de blev foræret væk eller taget i brug, men her da lige et lille udvalg. 

Nederdelen er en halvcirkel nederdel (eller halv solnederdel) med udgangspunkt i denne vejledning. Kanten for neden på nederdelen er lagt op med kantbånd. Kantbåndet er syet på og vendt om på bagsiden. På den måde er nederdelen også pæn på bagsiden. Det synes jeg er vigtigt, specielt når det er en nederdel med strut i, for der ses bagsiden ofte. Sammensyningen er derfor også syet som en fransk syning (usynlig syning), så syningen er pæn at kigge på. 

Jeg har lavet nederdelen i fem størrelser:


Str.         Stor bue (bunden)     Lille bue (talje)     Rib

3 år         42 cm                       17 cm                 42x18 cm 
4 år         45 cm                       17,5 cm              43x18 cm
5 år         49 cm                       18 cm                 44x19 cm
6 år         52 cm                       18,5 cm              45x19 cm
7 år         55 cm                       19 cm                 46x20 cm

Stoffet foldes på midten og fra ét af hjørnerne, hvor der er foldet, måles der ud til den store bue og den lille bue. 





Tænker, at jeg helt sikkert ikke er færdig med at sy nederdele efter dette mønster. Pigerne er vilde med nederdelene og så kan de jo varieres og pyntes efter ønske. Det næste jeg vil prøve er at sy nederdelen i nogle andre typer stoffer for at se, hvilken effekt det giver. Foreksempel i babyfløjl og andre mere "efterårs"-agtige stoffer.       


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...